PET palackok, avagy halotti úrnák OTDK 2009
PET bottles, or mortuary urns OTDK 2009
PET bottles, or mortuary urns OTDK 2009
PET palackok, avagy halotti urnák
Csőke Kitti
Nyíregyházi Főiskola, Bölcsészettudományi és Művészeti Főiskolai Kar
Rajz-vizuális kommunikáció szak, III. évfolyam
Szabó Attila, képzőművész, főiskolai adjunktus
Egy fiktív kultúra halotti kultuszának részét képező, antropomorf tárgyait készítettem el, majd dokumentáltam fotó illetve fiktív cikk formájában. A tárgyak halotti urna szerepét töltik be, amiken megjelennek a nemi és az életkori különbségek. Az urnák külseje tükrözi azt, aki benne van. Így az urnákon megjelenő hajak a hajdani tulajdonosára utalnak.
Azáltal, hogy a palack formáját kiemeltem és antropomorfizáltam, megmásítottam az eddigi funkcióját és szerepkörét. Viszont, ahogy egy másik időben és környezetben elhelyeztem, azonnal elkezdett újból élni és egy másfajta funkciót betölteni. A műanyag flakon, ami eddig az életet adó vizet tárolta, most megőriz és véd egyszerre.
Munkáim közt szerepel többek között egy öregasszony, egy kislány, egy kamasz testvérpár és egy anya magzatával. Fotóimon láthatók még maradványok, amik hasonló urnák részei voltak. Jelzésszerűen cserépdarabokat helyeztem el a talált tárgyak mellé, amik a túlvilági lét biztosításául szolgáltak. Színeiben terrakotta (férfi) és fehér (nő) színt használtam, a nemi jellegek megkülönböztetésére. Ezt a némelyiken megjelenő színes kupakkal próbáltam felerősíteni (rózsaszín: lány, kék: fiú). A feltárás során készült képek a hitelesség megőrzése végett készültek.
PET bottles or
mortuary urns
Csőke Kitti
College of Nyíregyháza,
Faculty of Liberal Arts and Arts
the faculty of arts-visual communication, III. class
Attila Szabó, artist, college lecturer
I prepared the anthropomorphic objects of a fictitious culture as the part of their cult of death, then I documented it in photos and a fictitious article. The objects play the role of mortuary urns on which the genders and age differences appear. The exterior of the urns reflects on the person who is in it. So the hair appearing on the urns refers to its former proprietor.
I altered its function and role by having emphasized the form of the bottle and anthropomorphizing it. On the other hand, as I placed it in an other time and environment, it immediately started to live again and fulfil other kind of function. The plastic bottle, which stored the life-giving water till now, now preserves and saves simultaneously.
My works includes an old woman, a little girl, teenager siblings and a mother with her foetus. There are other remains visible on my photos, which were parts of similar urns. I placed shards symbolically next to the found objects, which served as an insurance for the unearthly existence. I used terracotta (man) and white (woman) colours for the differentiation of the characters' genders. I tried to intensify this with the coloured cap appearing on them (pink: girl, blue: boy). The pictures about the exploration were taken because of the conservation of the authenticity.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése